In 2016 is een record aantal auto’s vanuit het buitenland naar Nederland geïmporteerd. Er zijn maar liefst 211.474 tweedehands auto’s vanuit het buitenland op Nederlands kenteken gezet door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De helft van deze voertuigen komt uit Duitsland.
17 procent meer import auto’s
Het recordaantal van 211.474 ingevoerde auto’s betreft een stijging van 17 procent (36.000) ten opzichte van een jaar eerder. Bijna 105.000 van deze auto’s zijn afkomstig vanuit Duitsland, er werden ruim 33.000 wagens uit België ingevoerd en ruim 8.000 vanuit Frankrijk. Dit zijn de drie meest populaire importlanden. Overige landen worden in kleinere maten geraadpleegd voor occasions. Het populairste importmerk is in 2016, net zoals in 2015, het Duitse automerk Volkswagen. Op nummer twee staat Mercedes Benz en op de derde positie het Japanse automerk Toyota.
Import blijft toenemen
Elk jaar worden er meer auto’s geïmporteerd. Dit komt voornamelijk doordat de vraag naar kleine benzineauto’s toeneemt terwijl het aanbod van Nederlandse bodem eerder afneemt. Oorzaak is het feit dat er voor leaseauto’s als diesel worden gereden en deze uitvoeringen voor de consument te duur zijn vanwege de hoge vaste lasten. De kosten voor wegenbelasting van een benzineauto liggen namelijk aanzienlijk lager. Daarbij is de vraag naar auto’s sterk toegenomen met het aantrekken van de economie. Meer mensen hebben werk en hebben daarvoor een auto nodig of kunnen zich hierdoor de luxe van een auto weer veroorloven.
Het vinden van een betrouwbare import auto
De afgelopen jaren stond het imago van de import auto in de schaduw. Nog steeds heerst er veel onzekerheid rondom het autoverleden van het voertuig. In Nederland wordt alles rondom een voertuig geregistreerd op basis van het RDW kenteken. Wanneer een auto schade heeft gehad wordt dit opgeslagen, elke kilometerstand wordt geregistreerd, alle eigenaren worden opgeslagen, het onderhoud en de APK keuring wordt geregistreerd en ga zo maar door. In het buitenland wordt over het algemeen weinig geregistreerd en de databases in het buitenland werken al helemaal niet samen met die van de RDW. Omdat er veel autobedrijven zijn die frauderen met importauto’s en je niet kunt controleren of de auto schade heeft gehad / of de kilometerstand klopt middels een gratis kentekencheck, moet je extra goed op je hoede zijn. Traditioneel is bij 40 procent van de import auto’s de tellerstand teruggedraaid. Wij verwachten dat dit aantal nu er meer legitieme organisaties bezig zijn met het importeren van auto’s dit percentage wat omlaag zal gaan. Maar er is nog geen reden om achterover te gaan leunen en te vertrouwen dat ‘het wel goed zit’. Je kunt het beste een chassischeck doen en/of een aankoopkeuring laten uitvoeren.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.