Toenemende invoerrechten op Europese auto’s
De spanningen tussen de Verenigde Staten en haar oude handelspartners en bondgenoten escaleerden vorige week na de aankondiging van Trump, die wereldwijde kritiek en vroege tekenen van een handelsoorlog veroorzaakte. Donderdag liet president Donald Trump weten dat de Verenigde Staten nieuwe tarieven van 25 procent zouden opleggen voor geïmporteerd staal en 10 procent voor aluminium om de binnenlandse producenten te beschermen. De automobielindustrie maakt zich grote zorgen over de invoerrechten op staal en aluminium die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd. Autobedrijven en belangenorganisaties waarschuwden dat deze heffingen behoorlijke stijgingen in autoprijzen in de Verenigde Staten kunnen veroorzaken naarmate de grondstofkosten stijgen.
Deze aankondiging ontving buitenlandse veroordelingen, met name uit Canada en de EU, en beloften van tegenmaatregelen. De volgende dag reageerde de Europese Commissievoorzitter, in reactie op het besluit van Trump, met het voorstel om tarieven op te leggen aan iconische Amerikaanse producten, zoals Harley-Davidson-motorfietsen, Kentucky Bourbon en Levis-jeans.
Om op zaterdag druk uit te oefenen op handelspartners, dreigde Donald Trump Europese autofabrikanten met extra belastingen op invoer als de EU wraak zou nemen naar aanleiding van zijn plan om de tarieven voor de invoer van aluminium en staal te verlagen. De Duitse overheid en de lobby van de Europese auto-industrie hebben dit weekend gereageerd op de tweet van Donald Trump, waain hij dreigde de invoerbelasting op zowel nieuwe als tweedehands auto’s uit de Europese Unie te verhogen.
Momenteel legt de Verenigde Staten een tarief van 2,5 procent op aan auto’s die in Europa zijn geassembleerd en een tarief van 25 procent op in Europa gebouwde bestelwagens en pick-up trucks; dit alles terwijl Europa een tarief van 10 procent oplegt aan auto’s die in Amerika zijn gebouwd. De VS is goed voor bijna 15 procent van de wereldwijde Mercedes-Benz- en BMW-merkverkopen, 5 procent van de Volkswagen-merkverkopen en 12 procent van de Audi-verkoop. Grote automakers zeggen dat de verhuizing zal leiden tot een grote stijging in de kosten van auto’s en vrachtwagens.
De woordenstrijd tussen Trump en de EU zou voor de Europese auto-industrie een aantal ernstige problemen kunnen veroorzaken. Volgens een van de handelsanalisten zouden extra invoerrechten op EU-import in de VS dodelijk kunnen zijn voor de Europese auto-industrie, waardoor Duitse autofabrikanten extreem kwetsbaar worden. Verschillende experts hebben alarm geslagen over de risico’s van vergeldingsmaatregelen en de bedreiging voor de wereldwijde groei als de Trump-beweging tit-for-tat-reacties uit andere landen oproept. Trump’s tweet suggereerde duidelijk zijn bereidheid om te verdubbelen wanneer hij werd geconfronteerd met handelspartners bij zijn protectionistische zet. Een dergelijke vergelding zou kunnen leiden tot een volledige handelsoorlog, die in sommige landen kan worden voorkomen als de VS hen van de tarieven vrijstelt.
Volgens handelsanalisten en de administratie zou het het beste zijn om dit verschil in tarieven in evenwicht te brengen om het meer een gelijk speelveld voor Amerikaanse en Europese autofabrikanten te maken. Europese auto’s lijken het volgende doelwit van Trump te zijn en Duitsland kan zomaar eens eindigen als het grootste slachtoffer van allemaal.