Alle inwoners van Nederland hebben via MijnOverheid.nl toegang tot een digitale berichtenbox. Hier worden regelmatig berichten verstuurd van de overheid, zoals de belastingdienst of de gemeente. Nu blijkt uit onderzoek van de Nationale Ombudsman dat van de bijna 7 miljoen gebruikers, ruim twee miljoen mensen hun digitale berichtenbox niet of nauwelijks raadpleegt. Bovendien blijkt dat sommige berichten zelfs niet aankomen. Als gevolg daarvan zijn honderden klachten ingediend, wat voor Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen genoeg reden was om een onderzoek in te stellen. De resultaten van dat onderzoek heeft de heer Van Zutphen gerapporteerd. Hieronder de belangrijkste bevindingen uit het rapport ‘Hoezo MijnOverheid?’.
Ongelezen berichten met vervelende gevolgen
Ruim 20 procent van de totale gebruikers (6,6 miljoen) van de digitale berichtenbox op MijnOverheid.nl keken soms langer dan een jaar niet naar de berichten die er naar het account werden verstuurd. Dit zorgde ervoor dat brieven met belangrijke inhoud, bijvoorbeeld van de belastingdienst, de RDW of UWV, niet werden gelezen. Ingeval van het verlopen van de APK had dit erg vervelende gevolgen. Veel personen kregen boetes als gevolg van het rondrijden zonder geldige APK.
Verder bleek dat veel gebruikers van MijnOverheid.nl de digitale berichtenbox niet koppelen aan hun e-mailadres. Daardoor krijgen veel mensen geen melding in hun mail wanneer er een nieuw bericht is ontvangen. Eveneens opvallend is dat burgers enkel berichten kunnen ontvangen, echter waarom is er niet de mogelijkheid om iets terug te sturen?
Tot slot is het krom dat de digitale berichtenbox wel geactiveerd kan worden, maar niet gedeactiveerd. De reden waarom dat niet mogelijk is, is niet duidelijk zo stelt Van Zutphen. Burgers die per ongeluk de box geactiveerd hebben, hebben nu de mogelijkheid om met vinkjes in het systeem aan te geven niet meer gebruik te willen maken van de berichtenbox. Hierdoor is het alsnog mogelijk om per post brieven van verschillende overheidsinstanties te ontvangen. Echter, de manier om op te zeggen moet in de toekomst duidelijker geregeld worden zegt Van Zutphen.
MijnOverheid: een goed systeem?
Aangezien het systeem op veel punten tekortschiet vraagt Van Zutphen zich af of de digitale berichtenbox van de overheid nog wel zo’n goed systeem is. Het feit dat het voor personen makkelijker wordt om berichten van de overheid in te zien gaat hier niet op: “het lijkt wel vooral te zijn opgezet vanuit het belang en het gemak van de overheid. Nu veel burgers berichten zijn misgelopen en in sommige gevallen niet betaald hebben, worden ze bestempeld als wanbetalers. Dit is natuurlijk onterecht, want deze nette burgers zijn juist in de problemen gekomen door MijnOverheid.nl. Een coulante aanpak is in deze zaak dus aan de orde”.
Check goed je auto verplichtingen!
In het geval van een auto is het belangrijk dat je goed nakijkt wanneer je welke verplichtingen dient te betalen. Maak je gebruik van MijnOverheid.nl, dan ontvang je via de digitale box berichten over de APK-keuring en het betalen van de wegenbelasting. De auto dient op bepaalde momenten APK gekeurd te worden. Doe je dit niet, dan krijg je een boete voor het rijden met een niet APK gekeurd voertuig. Daarnaast dien je per kwartaal een bedrag aan wegenbelasting te betalen. Informatie over de hoogte hiervan en de data wanneer het wordt afgeschreven krijg je per mail. Mocht je gebruik maken van de berichtenbox van MijnOverheid, dan dien je deze dus goed in de gaten te houden.
Bron: www.maxvandaag.nl
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.