Hoe zuinig je rijdt heb je natuurlijk zelf in de hand. Het is eigenlijk het enige waar je zelf invloed op hebt, want aan kosten als wegenbelasting en onderhoud ontkom je niet. Het zuinigste is natuurlijk om de fiets te pakken. Dat is nou eenmaal een feit. Echter, er zijn genoeg andere fabels en feiten over zuinig autorijden.
Fabel: Een automaat is minder zuinig dan een schakelauto
Vaak is een automaat duurder in vergelijking met een handgeschakelde auto. Ook zou de schakelauto zuiniger zijn dan een automaat. Dit betreft echter een fabel. Door de huidige technieken liggen de verbruikscijfers heel erg dicht bij elkaar. Dat komt doordat automaten het motorvermogen optimaal weten te benutten en ze het toerental daarbij laag houden. In sommige situaties, zoals het rijden in de bergen, is een schakelauto vaak efficiënter, aangezien je zelf kunt bepalen wanneer je opschakelt. Het zuinigt is dat bij een toerental tussen de 2000 en 2500. Mede hierdoor beschikken veel automaten nu over een handmatige functie.
Feit: Rollen, niet remmen
Veel mensen rijden bij het naderen van een stoplicht zoveel mogelijk door en gaan pas op het laatst op de rem staan. Dit is veel onzuiniger dan als je de auto uit zou laten rollen. Ook in de file zorgt het vroegtijdig loslaten van het gas dat je brandstof bespaart. Zorg wel dat er voldoende afstand is tussen je voorligger. Laat het gas los, laat de auto rollen, schakel desnoods terug en trap het gas in mocht dat nodig zijn om de juiste snelheid aan te houden.
Fabel: Truttig rijden bespaart brandstof
We beschreven al eens eerder dat een zuinige gezinsauto helemaal niet saai hoeft te zijn. Besluit je echter truttig te rijden met de zuinige gezinsauto dan betekent dat nog niet dat dit daadwerkelijk ook zuiniger is. Het loont namelijk veel meer als je bewust gaat rijden. Hiermee ben je namelijk veel sneller en zuiniger en bovendien anticipeer je op deze manier veel beter op andere verkeersdeelnemers.
Fabel: De motor warmdraaien is zuiniger dan meteen wegrijden
Het komt nogal eens voor in de winter; mensen die hun auto warm laten draaien en daarna op hun gemak gaan ontbijten of douchen. Wellicht herken je dit zelf ook van jezelf en denk je dat dit zuinig is. Toch is het antwoord nee. Het is zelfs slecht voor de motor en het kost tevens meer brandstof, aangezien de motor stationair moet blijven draaien om warm te worden. Dit is ook de reden waarom er bij bruggen staat de motor uit te zetten. Zo is gebleken dat je motor starten evenveel brandstof kost als je auto acht seconden laten draaien.
Feit: De grootste brandstofverbruiker is apparatuur
Beschikt je auto over airco, zorg dan dat je deze niet de hele rit aan hebt. Dit zorgt namelijk voor een veel hoger verbruik. Je kunt wel tot 10 procent brandstof besparen door efficiënter met de airco om te gaan. Wie denkt dat je dan beter de ramen open kunt doen heeft het mis: dit heeft eveneens een negatief effect op de zuinigheid van de auto. Een hulpmiddel waarmee je wel minder mee verbruikt is cruise control. Het aanhouden van een constante snelheid heeft namelijk een positieve invloed op het verbruik. Zorg tenslotte dat je je auto zo licht mogelijk houdt. Extra gewicht zorgt namelijk voor een flink hoger verbruik. Zo zorgt elke extra 10 kilogram gewicht in de auto ervoor dat het verbruik 0,1 liter per 100 kilometer toeneemt.
Feit: De fiets is het zuinigst
Wellicht vanzelfsprekend, maar daardoor niet minder belangrijk. Veel personen verkiezen de auto boven de fiets, al hoeven ze slechts een aantal kilometer te rijden. Wees er echter wel van bewust dat de auto juist veel meer verbruikt op deze korte stukken. De motor moet namelijk steeds opwarmen en afkoelen. Toch met de auto naar het werk? Zorg dan dat je een auto rijdt die na 2002 gebouwd is. Na deze tijd zijn auto’s dankzij strengere normen steeds zuiniger geworden.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.