Het kentekenbewijs: alles wat je wilt weten

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
1 dec , 2021,
Editor
No Comments

Een kentekenbewijs is iets wat je als automobilist geregeld nodig hebt. Mocht je je nou afvragen waarom precies en wat je nou nog meer met zo’n kentekenbewijs kan, dan ben je hier op de juiste plek. In dit artikel duiken wij de allerdiepste krochten van het kentekenbewijs in. Als je dit van begin tot einde gelezen hebt, dan ben je helemaal up to date met wat er gaande is. Ook heb je een mooie literatuurlijst meegekregen zodat – mochten we onverhoopt toch onhelder zijn geweest of enige omissies hebben begaan – je het dan nog even terug kan zoeken. Goed, laten we er maar in duiken:

Wat is een kentekenbewijs?

De kans dat je precies deze zoekopdracht in Google hebt ingetikt voor je bij dit artikel kwam, is vermoedelijk vrij groot. Laten we deze vraag dan maar meteen antwoorden! Er zijn namelijk twee antwoorden op deze vraag. Laten we maar bij het meest voorkomende geval beginnen:

Als je na 2014 een kentekenbewijs hebt aangevraagd, dan heb je een plastic kaart gehad die net zo groot is als je pinpas of creditcard (hoe het ook zij, zo’n formaat in ieder geval). Op die kaart staat uw kentekencard én uw tenaamstellingscode. Misschien dat je nu denkt: ‘‘wat was zo’n tenaamstellingscode ook al weer? Ik ben even kwijt hoe het nu precies zat,’’ dan heb ik goed nieuws voor je. In dit artikel kan je namelijk terug vinden wat een tenaamstellingscode nou ook al weer was en hoe het precies zit. Dan weet je meteen weer van het hoedje en de rand, zoals ze zeggen.

Mocht je nou vóór 2014 een kentekenbewijs hebben gekregen, dan zit je misschien vol verbazing (en jaloezie) het artikel tot op heden te lezen. Nou, jullie moment is hier. Voor 2014 kreeg je namelijk niet een handige plastic kaart, maar in plaats daarvan een papieren kentekenbewijs. Die bestaat uit maar liefst 3(!) onderdelen: een voertuigenbewijs, tenaamstellingsbewijs en een overschrijvingsbewijs. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt in werkelijkheid gelukkig best mee.

Het kentekenbewijs voor 2014 simpel uitgelegd

Zoals we daarnet al noemden bestond het kentekenbewijs voor 2014 uit drie delen: het voertuigbewijs, het tenaamstellingsbewijs en het overschrijvingsbewijs. We lopen hier kort langs de drie delen.

 Voertuigbewijs:

Het voertuigbewijs is deel 1A van je kentekenbewijs. Hierop staan alle belangrijke gegevens van de auto. Denk hierbij aan het kenteken, het voertuigidentificatienummer (VIN), het automerk, de voertuigcategorie en nog duizend en één andere dingen die belangrijk zijn voor je auto.

Tenaamstellingsbewijs:

Het tenaamstellingsbewijs is deel 1B van je kentekenbewijs. Hierop staan, je raadt het al, je tenaamstellingsgegevens. Wat zijn je tenaamstellingsgegevens precies? Dat is je tenaamstellingscode en nog weer wat basisinformatie over jou om er zeker van te zijn dat de tenaamstellingscode die je hebt ook daadwerkelijk van jou zijn. Denk aan je naam, je adres, de aanduiding van de eigenaarschap (of je auto op jouw naam staat of wellicht op die van jouw bedrijf als je een auto van de zaak hebt) en ga zo maar door.

Overschrijvingsbewijs:

Het overschrijvingsbewijs is deel 2 van je kentekenbewijs. De oudere lezer is wellicht wat door de war nu: ‘was het overschrijvingsbewijs niet deel 3?’, zal hij of zij zich nu afvragen en dan zouden ze volledige gelijk hebben. Tot 1 juni 2004 was dit inderdaad het geval. We zouden graag in detail treden, maar dan is het artikel minder nuttige informatie over het kentekenbewijs en meer een korte geschiedenis van de autoregistratie formulieren – hoewel dat ook heel interessant is, moeten we het qua historische berichtgeving het hierbij laten.

Mocht je er nou toch niet helemaal uitkomen? Geen stress, het is ook erg ingewikkeld – helemaal voor 2014 en 2004. Daarom raden we je bij twijfel aan om gewoon nog even de website van de Rijksoverheid erop na te slaan.

Dit is hoe een papieren kentekenbewijs eruit ziet

Tot slot nog een leuk feitje: in België heet het een inschrijvingsbewijs.

Wat kan ik met een kentekenbewijs?

Het belangrijkste wat je met een kentekenbewijs kan is vooral ter controle. De politie kan – en mag – op het moment dat jij op de openbare weg rijdt altijd om jouw kentekenbewijs te vragen. Dat an sich is al een goede reden om het te bewaren. Verder werkt het kentekenbewijs vooral als controlemiddel. Ook voorkomt het fraude die eventueel gepleegd zou kunnen worden met jouw auto.

kentekenbewijs
Dit is hoe een Nederlands kentekenbewijs er anno 2021 (en na 2014) uitziet.

Ik ben de mijne kwijt. Wat nu?

Ai, wat onhandig! Nou ja, het overkomt ons allemaal wel eens dat we iets kwijtraken – niks om je voor te schamen. Mocht het je nou per ongeluk toch overkomen, dan is het eerste advies die we voor je hebben om te controleren of je je voertuigidentificatienummer (VIN) hebt opgeschreven. Zo niet, zouden we je aanraden deze in het vervolg los van de andere papieren op te schrijven en te bewaren. De laatste vier cijfers van je VIN is namelijk ook meteen je meldcode – dat is de code die je – je raadt het al – nodig hebt voor het opnieuw aanvragen. Mocht je die nou onverhoopt óók kwijt zijn, dan hebben we goed nieuws!

De RDW (RijksDienst voor Wegverkeer) heeft namelijk een kentekencheck waarmee je het ook gemakkelijk kan opvragen. Zo hoef je dus niet te hannesen als je het document kwijt bent, maar kan je in een paar klikken zo weer bij jouw autogegevens. Mocht je nou een vaste garage hebben, dan kunnen zij het je ook vertellen.

Let op: als je het kwijtraakt is het zaak dat je met de grootst mogelijke spoed nieuwe aanvraagt – je mag zonder kentekenbewijs namelijk de openbare weg niet op. Doe je dat wel dan loop je het risico op een fikse boete en bovendien nog eens voor zorgen dat je je rijbewijs kwijt bent. Dat moeten we natuurlijk niet willen. Ons advies is dan ook om er zo spoedig mogelijk een nieuwe aan te vragen en totdat je een nieuwe krijgt niet met de auto te reizen.

Let op: als een auto van naam hebt over laten schrijven, dan geldt er een uitzondering. De eerste 14 dagen na de overschrijving mag je wél zonder kentekenbewijs de weg op. De Rijksoverheid snapt immers ook wel dat als je een auto net hebt gekocht je niet meteen ook al de hele papierwinkel op orde kunt hebben – zo snel is de Overheid nu eenmaal niet.

Is een nieuwe duur?

Een nieuw kentekenbewijs is niet goedkoop, maar ook niet erg duur. We willen je op het hart drukken dat de kosten van een eventuele boete vele malen hoger zijn dan die van een nieuw kentekenbewijs.

Als je bij de RDW een nieuw kentekenbewijs aanvraagt, dan kost dat je (in 2021) €32,60. Het is ook mogelijk om er een met spoed aan te vragen. Dat loopt wel in de kosten, maar als een dag een keer per se echt ergens moet zijn en vlak daarvoor je kentekenbewijs bent verloren, zou het een uitkomst kunnen bieden.

Moet ik ‘m nou wel of niet in de auto bewaren?

Voor de duidelijkheid: het is in Nederland verplicht om deze ter alle tijden bij je te hebben op het moment dat je in de auto rijdt. Máár je auto gestolen wordt of er onverhoopt iets anders mee gebeurd, dan ben je wel meteen als je registratie kwijt als je die in de auto bewaart. Omdat het kentekenbewijs niet groter is dan een credit card, zouden wij je aanraden om deze in je portemonnee te bewaren (samen met bijvoorbeeld je rijbewijs, ID-kaart en pinpas).

Zo heb je hem wel altijd bij je als je in de auto rijdt, maar ben je niet meteen alles kwijt als je auto weg is. Ook raden we je aan om als je nog een ouderwetse papieren kentekenbewijs hebt, Deel 1A en 1B los van deel 2 te bewaren. Zo heb je altijd nog het ene deel als je het andere kwijtraakt. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn om helemaal niets kwijt te raken, maar dat kunnen we nou eenmaal niet altijd garanderen.

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment