Hoe werken schokdempers in een auto?

Second slide

Doe RDW Kenteken Check nu!


✓ Gratis RDW voertuiggegevens
✓ Schadeverleden opvragen
✓ Aantal eigenaren natrekken
✓ Tellerstanden controleren
✓ Gestolen auto's check
✓ Bekijk APK vervaldatum
✓ RDW dagwaarde opvragen
8 dec , 2022,
Editor
No Comments

Een schokdemper is een complex technisch detail en is een met olie of gas gevulde cilinder waarin een zuiger werkt. Schokdempers worden samen met veren geïnstalleerd. Deze twee elementen zorgen voor compensatie van de schommelingen van het lichaam tijdens de rit: op een ruwe weg drukt de veer het wiel samen zodat de vering het lichaam niet raakt, en de schokdemper voert de tegenovergestelde actie uit door het wiel op de weg te duwen.

Rijden zonder schokdempers, of wanneer de schokdempers defect zijn, wordt een nachtmerrie – de auto heeft een slechte wegligging en schudt heel erg. De belangrijkste functie van schokdempers is het elimineren van verticale slingering. Dit gebeurt niet alleen wanneer de wielen een kuil of een rots raken, maar ook bij het remmen, draaien of andere manoeuvres. Hoe hoger de snelheid, hoe meer deze slingering wordt gevoeld. Daarom is het zo belangrijk om goed werkende schokdempers in de auto te hebben.

Schokdempers kunnen structureel worden onderverdeeld in drie hoofdtypen: een – pijps, twee pijps gas ondersteund en een pijps gas ondersteund. Hydraulische schokdempers met twee buizen waren de eerste die op auto’s verschenen.

Tijdens de werking van de schokdemper warmt de olie binnenin op tot hoge temperaturen, waardoor deze uitzet, en de vloeistof in de buitenste holte stroomt om de stam afdichtingen niet af te knellen.

De nadelen zijn oververhitting van de werkvloeistof, omdat de behuizing dubbel is, en het moeilijk is deze met atmosferische lucht te koelen. Door oververhitting is er een grote kans op schuimvorming van de olie en een onmiddellijk verlies van efficiëntie – de schokdemper vervult zijn functie niet meer, en de auto wordt slecht gestuurd door slingeren.

Hoe werken schokdempers

Olieschokdempers zijn stijver omdat zij slechts één werkmedium hebben – vloeibare olie. Het is bekend dat vloeistoffen vrijwel onsamendrukbaar zijn, en bijgevolg hangen de slag en de kracht van schokdempers alleen af van de stroming van het medium door de terugslagkleppen in de cilinderzuiger. De olie schokdemper wordt beschouwd als stijver en minder traagheid ten opzichte van zijn beweging.

De levensduur is afhankelijk van de eigenschappen van de schokdempers. Schokdempers kunnen meer dan 60.000 km werken. Maar als het gaat om de levensduur van olieschokdempers en gasschokdempers van hetzelfde type, zijn olieschokdempers eenvoudiger en betrouwbaarder. Gas schokdempers zijn sportiever omdat ze stijver zijn. Maar als het is al eerder gezegd, en we zeggen het nogmaals: het hangt allemaal af van de instellingen. Onder gelijke omstandigheden, waarbij dezelfde materialen worden gebruikt, dezelfde cilinder- en zuigermaat, dezelfde demperslag, worden de olieschokdempers nog steeds als stijver beschouwd dan de gasschokdempers. In de praktijk worden gas schokbrekers echter stijver afgesteld door de fabrikanten.

Storingen aan schokdempers

Een schokdemper is een betrouwbaar en robuust systeem dat zelden defect raakt. Een schokdemper kan niet worden gerepareerd – hij moet worden vervangen.

Lekkage is het meest voorkomende probleem bij olie- en gasdempers. Er begint olie in het gevormde gat te stromen, de druk in de schokdemper daalt en hij kan niet meer goed functioneren.

Een andere veel voorkomende storing is het buigen van de stang. De zuigerstang verzakt, de beweging van de zuiger wordt verstoord.

Bij zware belasting ontstaan deuken in het schokdempers. Een schokdemper met twee buizen is minder bang voor dergelijke schokken, maar voor een schokdemper met één buis kunnen ze fataal worden. Een deuk in het lichaam van een schokdemper met één buis voorkomt dat de zuiger vrij over de cilinder kan bewegen.

Schokdempers met één buis hebben soms drukverlies: het apparaat kan niet worden gerepareerd.

Volg deze aanbevelingen om ervoor te zorgen dat de schokdempers zo lang mogelijk meegaan:

  • Overbelast de machine niet. Het maximale laadvermogen van elk voertuig wordt expliciet vermeld. U mag de auto niet overbelasten, want dat is schadelijk voor de verschillende onderdelen – waaronder de motor en de ophangingselementen, de schokdempers.
  • Kom naar de werkmodus. Wanneer u in het koude seizoen met de auto rijdt (vooral bij aanzienlijke vorst), probeer dan de eerste 500 – 1000 meter met lage snelheid te rijden en hobbels te vermijden. Zo kan de olie opwarmen en uitstromen.

Wanneer zich problemen met de schokdempers voordoen, is het dus beter niet te talmen en de problematische eenheden door nieuwe te vervangen.

Bron van informatie:

https://www.besteonderdelen.nl/onderdelen/schokbrekers.html

https://www.ahoytuning.nl/wanneer-veren-vervangen-auto/

Wist je dat 1 op de 3 gebruikte auto's in Nederland een schadeverleden heeft?

Controleer Nu

Leave A Comment