Op dit moment wordt er gewerkt aan een keurmerk voor garagebedrijven die kilometertellers van auto’s herstellen, controleren of vervangen. Dit op initiatief van Minister Schultz van Haegen (Verkeer), aldus de Minister in een debat over verkeersveiligheid.
Keurmerk moet tellerfraude terugdringen
Zoals inmiddels duidelijk is geworden de nieuwe tellerfraudewetgeving tot nul arrestaties en veroordelingen geleid afgelopen jaar. Minister Schultz van Haegen denkt met de introductie van een keurmerk nog een extra steek te kunnen uitdelen aan bedrijven die frauderen met tellerstanden. In het keurmerk wordt daarom ook aandacht besteed aan schadeherstelkwaliteit, waarbij autoschadebedrijven nauw onder de loep worden genomen omdat daar ook veel met tellerstanden wordt gerommeld. Tevens zullen branches betrokken worden om verder te kijken naar oplossingen. Nodig, want de fraudeurs zijn op dit moment niet onder de indruk van de wetgeving tellerfraude omdat er niet wordt gehandhaafd.
Enorme schade door tellerfraude
Tellerfraude middels het terugdraaien van tellerstanden is de oorzaak van een enorme schadepost voor de hele markt. Zowel autobedrijven als consumenten zijn de dupe, waarbij de schade oploopt tot een bedrag van ruim 160 miljoen euro per jaar.
Terudraaien van tellerstanden is oneerlijk. Zoals je hierboven hebt gelezen is het een flinke schadepost voor de maatschappij. Maar daarnaast zorgt het ook voor oneerlijke concurrentie waardoor de goede direct onder de slechte hebben te lijden. Zo lijkt het aanbod van de malafide handelaar mooier, terwijl deze in werkelijkheid slechter is. Dan nog maar te zwijgen over de schade die deze beunhazen toebrengen aan het imago van de autohandel.
Een andere vorm van schade die niet direct in imago of geld is uit drukken is het effect op de verkeersveiligheid. Doordat tellerstanden onlogisch zijn weten mensen niet wanneer noodzakelijk onderhoud nodig is en kunnen onveilig situaties ontstaan.
Sinds januari 2014 heeft de RDW de database van de NAP overgenomen en doen zij er alles aan om tellerstanden te registreren. Dankzij de nieuwe wetgeving zijn garagebedrijven verplicht om tellerstanden te registreren bij de RDW. Dit helpt maar is duidelijk nog niet voldoende.
Beunhazen hebben te lijden onder de aanpak
Dankzij de aanpak van de RDW hebben beunhazen steeds meer moeite om weg te komen met het terugdraaien van tellerfraude. Toch is de daling van 25 procent nog lang niet voldoende en ook de strafbaarstelling was nog niet genoeg. Daarom Nederland gaan samenwerken met België, om in ieder geval samen met onze zuiderburen te werken aan een internationale aanpak. Wat ons betreft moet een dergelijke samenwerking ook gezocht worden met Duitsland, omdat de meeste import auto’s uit Duitsland komen.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.