Een moderne auto bestaat uit veel vrij complexe en technologische apparaten. Hun soepele werking is de sleutel tot een lange levensduur van uw auto. En als we het hebben over de cabinefilter, gaat het om het comfort en de gezondheid van de bestuurder en de passagiers.
In moderne auto’s zijn er, op enkele uitzonderingen na, vier filters: olie-, brandstof-, lucht- en cabinefilter. Natuurlijk zijn er verschillende ontwerpen van auto’s. Sommige hebben geen cabinefilter, andere twee, en V – motoren hebben twee luchtfilters. Het brandstoffilter kan door een pomp tot één geheel worden samengevoegd en in de tank worden geïnstalleerd.
Luchtfilters voorkomen vervuiling van de motor, omdat de lucht en het agressieve milieu voortdurend de motor van de auto raken. Het is noodzakelijk de filters van de auto te vervangen als de motor begon te haperen, meer lawaai begon te maken, als het verbruik van brandstof en olie toenam. Het eerste wat u moet doen is de verbruiksartikelen van de motor controleren. In de regel ligt de oorzaak van alle storingen daarin, en vooral in het luchtfilter, dat samen met de olie om de 10 à 15 duizend kilometer moet worden vervangen.
Voor de stadsomgeving en de stoffige wegen buiten de stad zijn de cabineluchtfilters van belang, die in de auto zijn geïnstalleerd en verantwoordelijk zijn voor de filtratie van de binnenkomende lucht. Hun regelmatige vervanging is niet zozeer nodig voor de reinheid van het interieur, maar voor de gezondheid van de bestuurder en zijn passagiers.
Cabinefilters, reinigen de lucht die, nadat deze rechtstreeks van buiten de auto is aangezogen, door het ventilatie- of airconditioningsysteem in het interieur van de auto wordt geperst. De meeste momenteel geproduceerde auto’s zijn uitgerust met dergelijke filters, omdat hun aanwezigheid niet wordt gezien als een synoniem voor luxe, maar in de eerste plaats als een vereiste voor de veiligheid van mensen. Bovendien heeft het cabinefilter een positief effect op de werking van de airconditioning.
Oliefilters voor auto’s worden gebruikt om de motorolie te reinigen van schadelijke onzuiverheden die tijdens de werking van de motor worden gevormd. Vaste verbrandingsproducten, roet, roest en stof komen in de olie terecht. Zonder filtratie zal de olie ongeschikt worden voor het werk en leiden tot het falen van knooppunten en eenheden van het voertuig.
Oliefilters worden gebruikt in alle verbrandingsmotoren.
In moderne verbrandingsmotoren zijn verschillende ontwerpen van oliefilters te vinden, die in twee groepen kunnen worden verdeeld, afhankelijk van de manier waarop de onzuiverheden worden afgescheiden:
– filters waarin onzuiverheden worden afgevangen doordat de olie door een tussenschot van poreus filtermateriaal sijpelt;
– mechanische filters waarin onzuiverheden neerslaan onder invloed van centrifugale krachten, de zwaartekracht of een magnetisch veld.
Als uw auto een apart brandstoffilter heeft, raden de meeste autofabrikanten aan dit samen met het luchtfilter te vervangen, dus om de andere onderhoudsbeurt. Deze aanbeveling is optimaal voor het behoud van de levensduur van het brandstofsysteem en de motor. Er zijn alleen uitzonderingen in geval van tanken met ongeteste brandstof of reparatie van het brandstofsysteem. Dan moet de brandstoftank worden gereinigd en het brandstoffilter worden vervangen.
De in het huis van de dompelpomp geïntegreerde filterelementen, die in de benzinetank zijn geïnstalleerd, hoeven veel minder vaak te worden vervangen. Hun normale levensduur bedraagt 60-100 duizend km. Maar bij het tanken van ongeteste brandstof kunnen ze veel eerder aan vervanging toe zijn.
Niet tijdige vervanging van het brandstoffilter leidt tot een hoger brandstofverbruik, aanzienlijk vermogensverlies en storingen in de onderdelen van het brandstofsysteem. Dit laatste punt is vooral relevant voor dieselauto’s. Zelfs kleine defecten aan het brandstoffilter hebben niet alleen betrekking op de naleving van de voorschriften voor de vervanging ervan.
Wat de andere verbruiksartikelen betreft, kunt u hier zulke nuttige adviezen geven:
1. Vervang het oliefilter bij elke olieverversing, ongeacht het type motor dat is geïnstalleerd.
2. Vervang het luchtfilter na elke 20 duizend kilometer (de exacte frequentie is afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden). 3.
3. Het brandstoffilter op een diesel moet elke 30 duizend kilometer worden vervangen.
4. Het benzinefilter moet elke 30 duizend kilometer worden vervangen.
5. Het cabinefilter moet worden vervangen na 15.000 kilometer rijden (of minstens eenmaal per jaar).
Dit alles zal u helpen de levensduur van zowel de afzonderlijke autosystemen als het hele voertuig aanzienlijk te verlengen. Bovendien zal een tijdige vervanging van bovengenoemde filterelementen uw vierwielige vriend behoeden voor ernstigere storingen.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.