Twijfel je over de betrouwbaarheid van een tweedehands Peugeot 208? Dit artikel onthult veelvoorkomende problemen waarmee eigenaren te maken hebben en geeft inzicht in de betrouwbaarheid van de Peugeot 208 occasion, inclusief de Peugeot 208 occasion problemen en betrouwbaarheid. Lees verder om te ontdekken waar je op moet letten.
Belangrijkste Punten
- De Peugeot 208 heeft enkele veelvoorkomende problemen, zoals motorschade door inlaatvervuiling en defecte bobines, die aandacht vereisen bij aankoop.
- Regelmatig onderhoud is essentieel, met specifieke aandacht voor olie- en distributiekettingwissels om de betrouwbaarheid van de auto te waarborgen.
- Bij de aankoop van een tweedehands Peugeot 208 is het belangrijk om een kentekencheck uit te voeren om de geschiedenis van het voertuig te achterhalen en mogelijke problemen te identificeren.
Peugeot 208 occasion: problemen en betrouwbaarheid inzichtelijk
De Peugeot 208 staat bekend als een betrouwbare auto, zeker in vergelijking met zijn voorganger, de 207. Desondanks is het belangrijk te weten dat bijna niemand volledig storingsvrij rijdt met deze auto, wat wijst op enkele veelvoorkomende problemen. De 1.6 THP-motoren van de Peugeot 208, bijvoorbeeld, hebben regelmatig te maken met inlaatvervuiling en slijtage aan de kettingspanners. Dit kan leiden tot motorproblemen die tijdig moeten worden aangepakt om ernstigere schade te voorkomen.
Daarnaast is de start-stopfunctie van de Peugeot 208 een bron van frustratie voor veel eigenaren. Deze functie is gevoelig voor temperatuur- en batterijspanning en werkt bij lage temperaturen vrijwel nooit. Dit kan als vervelend worden ervaren tijdens koude wintermaanden. Ook problemen met de bobines, zoals een stotterende motor en het motorstoringslampje, komen regelmatig voor.
Verder zijn er klachten over de Bluetooth-verbinding, die vaak wegvalt tijdens het verbinden met mobiele telefoons. Dit kan bijzonder storend zijn voor bestuurders die afhankelijk zijn van een stabiele verbinding voor handsfree bellen of muziekstreaming. Het infotainmentsysteem zelf kan problemen ondervinden door oververhitting of een versleten dynamo.
Inleiding
De Peugeot 208 is beschikbaar in diverse uitvoeringen, waaronder:
- Like
- Active Pack
- Allure
- Allure Pack
- GT
- GT Pack
Deze verscheidenheid aan uitvoeringen betekent dat er voor elke smaak en budget een geschikte 208 te vinden is. De facelift die in 2015 werd geïntroduceerd, bracht niet alleen visuele verbeteringen, maar ook technologische upgrades die de rijervaring verder verfijnden.
Wat betreft ruimte en comfort biedt de Peugeot 208 voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel korte als lange bestuurders, variërend van 1.70 meter tot 1.95 meter. De auto is ook praktisch genoeg om een kinderwagen in de kofferbak kwijt te kunnen, wat bijdraagt aan de functionaliteit voor gezinnen. Dit maakt de 208 een veelzijdige keuze in het segment van de vijfdeurs hatchbacks.
Veelvoorkomende problemen bij de Peugeot 208
Hoewel de Peugeot 208 over het algemeen een betrouwbare auto is, zijn er enkele veelvoorkomende problemen waar potentiële kopers op moeten letten. De auto heeft een breed scala aan motoropties, waaronder diesel- en benzinemotoren met drie of vier cilinders. Een veelvoorkomend probleem is de moeite om in de 2e of 3e versnelling te schakelen, wat vooral hinderlijk is in stadsverkeer.
Specifiek voor de 1.6 THP-motoren zijn er klachten over inwendige vervuiling, slijtage van kettingspanners en timingproblemen. Deze problemen kunnen leiden tot ernstigere motorschade als ze niet op tijd worden aangepakt. Symptomen van een defecte bobine, zoals een stotterende motor en het motorstoringslampje, komen ook regelmatig voor.
Daarnaast kan de start-stopfunctie problemen vertonen bij lage temperaturen of als de batterijspanning laag is, wat bijdraagt aan de lijst van potentiële problemen. Bijna niemand rijdt volledig storingsvrij, wat aangeeft dat het belangrijk is om grondig onderzoek te doen voordat je een tweedehands Peugeot 208 aanschaft.
Betrouwbaarheid van verschillende motoren
De driecilindermotoren van de Peugeot 208 staan bekend om hun betrouwbaarheid en hebben meestal weinig tot geen problemen. Dit maakt ze een aantrekkelijke keuze voor diegenen die op zoek zijn naar een probleemloze rijervaring. Echter, een versleten distributieketting of riem kan leiden tot verhoogd olieverbruik, wat ernstige motorschade kan veroorzaken zoals oververhitting en motoruitval.
De 1.2 VTi-motoren hebben een terugroepactie gehad vanwege axiaalslijtage aan de krukaslagers, wat problemen kan veroorzaken als dit niet is verholpen. De 1.4 VTi en 1.6 VTi motoren staan ook bekend om hun overmatige olieverbruik, wat regelmatig gecontroleerd moet worden om problemen te voorkomen.
Het is cruciaal om tijdige oliewissels uit te voeren met de voorgeschreven olie voor de PureTech-motoren om deze problemen te voorkomen. Regelmatig onderhoud en het gebruik van de juiste olie kunnen de levensduur van de motor aanzienlijk verlengen en de betrouwbaarheid van de auto verbeteren.
Elektronica en infotainment
Een veelvoorkomend probleem met het infotainmentsysteem van de Peugeot 208 is traagheid, spontaan uitvallen, en moeilijk opstarten. Deze problemen kunnen bijzonder frustrerend zijn voor bestuurders die afhankelijk zijn van de systemen voor navigatie en entertainment. Bij de vroegste modellen waren er ook haperingen in de elektronica en vastlopende touchscreens.
Problemen met het infotainmentsysteem kunnen veroorzaakt worden door hardwarematige defecten, waarvoor firmware-updates soms niet voldoende zijn. Een harde reset kan soms noodzakelijk zijn om storingen te verhelpen.
Tijdens een proefrit is het belangrijk om de touch-bediening en diverse functies van het infotainmentsysteem grondig te testen om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt.
Onderhoud en reparaties
Regulier onderhoud is essentieel om de betrouwbaarheid van een tweedehands Peugeot 208 te waarborgen.
Het wordt aanbevolen om:
- elke 20.000 kilometer of elk jaar een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren.
- een kleine onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, waarvan de kosten beginnen vanaf €150.
- een basisonderhoudsbeurt te overwegen, die €249 inclusief btw kost.
Dit omvat essentiële controles en vervangingen om de auto in topconditie te houden.
Specifieke reparaties zoals:
- het vervangen van een nokkenasversteller kunnen €121,90 kosten
- remblokken €53,72 per set bedragen
- het onderhoudsinterval voor de distributieriem begint vanaf €140,34 inclusief spanrollen
Onderhoud bij een erkende Peugeot-werkplaats biedt de mogelijkheid om EUROREPAR onderdelen te gebruiken, wat aanzienlijke besparingen kan opleveren.
Na een onderhoudsbeurt kun je de MyPeugeot Card ontvangen, waarmee je recht hebt op gratis APK en controles. Dit biedt extra zekerheid en kan helpen om toekomstige problemen te voorkomen. Het is echter belangrijk om te kiezen voor originele onderdelen en een goede afstelling, aangezien slechte afstelling of niet-originele onderdelen de reparatiekosten kunnen verhogen.
Distributieketting en olieverbruik
Modellen van de Peugeot 208 tot 2015 hebben een verhoogde kans op problemen met de distributieketting, vooral bij de driecilinder PureTech/VTi-motoren en de viercilinder THP-motoren.
Symptomen van distributiekettingproblemen zijn onder andere:
- een lichte geur van brandende olie
- olielekkages
- een ratelend geluid
- een ruwe loop van de motor
Deze problemen moeten tijdig worden aangepakt om verdere motorschade te voorkomen.
Daarnaast kunnen problemen met olieschraapveren resulteren in verhoogd olieverbruik door verbranding van olie in de cilinders. Een plotselinge stijging van meer dan 1 liter olie per 1.000 kilometer kan wijzen op verhoogd olieverbruik, wat aandacht vereist. Veel 1.6-liter VTi’s hebben ook een hoog olieverbruik dat regelmatig gecontroleerd moet worden.
Regelmatig onderhoud, inclusief tijdige oliewissels met de voorgeschreven olie, is cruciaal om deze problemen te voorkomen. Het gebruik van goedkope olie kan op de lange termijn leiden tot ernstige motorschade, dus het is belangrijk om te investeren in de juiste producten voor je motor.
Problemen met de ophanging en schokdempers
Eigenaren van de Peugeot 208 ervaren vaak rammelende geluiden onder de auto, vooral bij lage snelheden en over oneffenheden. Deze geluiden kunnen wijzen op slijtage aan de ophangingssystemen en schokdempers, wat een veelvoorkomend probleem is bij deze modellen. Geluiden van slijtage kunnen ook afkomstig zijn van verroeste voorveren die geluid maken in de veerschotel.
Bij een rammel kunnen ook de rubbers en isolatie van portieren de oorzaak zijn, wat leidt tot geluiden bij de beweging van de carrosserie. Slechte kwaliteit van schokdempers uit de productiejaren 2010/2011 leidt tot bekende rammelproblemen bij de Peugeot 208. Geluiden uit de toplagers van de McPherson veerpoten aan de voorkant kunnen ook duiden op slijtage en moeten tijdens de proefrit goed worden gecontroleerd.
Verder moeten de stabilisatorstangen worden gecontroleerd op speling, aangezien dit ook kan bijdragen aan ongewenste geluiden. Bij lage temperaturen kan het bonkende geluid soms verstommen, wat kan wijzen op een probleem met de ophangingscomponenten. Versleten subframebussen kunnen leiden tot bonkende geluiden, vooral bij schokken. Het geluid van een rammel kan soms verkeerd worden geïdentificeerd; het lijkt afkomstig van voren, terwijl het probleem vaak in de achterdempers ligt.
Carrosserie en interieur
Een veelvoorkomend probleem met de Peugeot 208 GTi is afbladderende lak op de motorkap, wat de uitstraling van de auto kan beïnvloeden. Bij het controleren van de carrosserie is het belangrijk om te letten op kleurverschillen, aansluitingen van deuren en gerepareerde schades. Problemen met het kunststof koplampglas, zoals degradatie en het dof worden van het glas, kunnen ook voorkomen.
Qua ruimte biedt de Peugeot 208 een goed ruimteaanbod met vijf zitplaatsen en voldoende ruimte voor kleine kinderen achterin. De kofferbak heeft een inhoud van 265 liter, wat praktisch is voor dagelijks gebruik. Dit maakt de 208 een aantrekkelijke keuze voor gezinnen die op zoek zijn naar een compacte en praktische auto.
Een ander opvallend kenmerk van de Peugeot 208 is het i-Cockpit dashboard, met een hoog instrumentarium en een 7-inch touchscreen. Dit draagt bij aan het rijcomfort en zorgt voor een moderne uitstraling van het interieur. Het is belangrijk om tijdens een proefrit te controleren of dit dashboard naar wens functioneert en geen problemen vertoont.
Vergelijking met concurrenten
De Peugeot 208 scoort goed in vergelijking met zijn concurrenten, zoals:
- Renault Clio
- Volkswagen Polo
- Ford Fiesta
- Toyota Yaris
De auto biedt een efficiënt brandstofverbruik en een ruime actieradius, wat hem aantrekkelijk maakt voor zowel stads- als langeafstandsrijders. Dit maakt de Peugeot 208 een sterke concurrent in het segment van de compacte vijfdeurs hatchback.
In de EuroNCAP-test presteert de Peugeot 208 echter minder goed dan sommige van zijn concurrenten, zoals de Renault Clio en Skoda Fabia. Desondanks deelt de Peugeot 208 zijn technologie met de Citroën DS3, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid en technische innovaties die de auto biedt. Dit maakt de 208 een aantrekkelijke optie voor diegenen die op zoek zijn naar een betrouwbare en moderne auto.
Aandachtspunten bij aankoop
Bij de aankoop van een tweedehands Peugeot 208 is het belangrijk om de geschiedenis van de distributieriem te controleren, aangezien deze regelmatig vervangen moet worden om ernstige motorschade te voorkomen. Remschijven slijten sneller in stadsverkeer, dus het is cruciaal om deze te controleren op slijtage om onverwachte kosten te vermijden.
Daarnaast moet je de motorsteunen controleren, omdat deze gevoelig zijn en kunnen resulteren in een schommelende motor tijdens het rijden. Test de airco tijdens een proefrit om er zeker van te zijn dat de compressor goed werkt en er geen problemen zijn met de climate control. Let ook op de kunststof koplampen, die na verloop van tijd dof kunnen worden door degradatie.
Het is verstandig om gebruik te maken van voertuiggeschiedenisrapporten, zoals die aangeboden door kentekencheckonline.nl, om de waarde van het voertuig te bepalen en mogelijke fraude op te sporen. Deze rapporten kunnen waardevolle inzichten bieden en helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing.
Do en kenteken check
Een kentekencheck is een essentieel onderdeel van het aankoopproces van een tweedehands Peugeot 208. Met deze check kun je belangrijke details achterhalen, zoals de registratiedatum, kleur en catalogusprijs van het voertuig. Dit helpt bij het bevestigen van de authenticiteit van de auto en het verkrijgen van een volledig beeld van zijn geschiedenis.
Door een kentekencheck uit te voeren, kun je ook informatie verkrijgen over eventuele eerdere ongevallen en de eigendomsgeschiedenis van de auto. Dit is cruciaal om verborgen gebreken te ontdekken en te zorgen dat de auto een geldige APK heeft, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid en veiligheid van je aankoop.
Het gebruik van betrouwbare bronnen voor dergelijke checks is essentieel om een weloverwogen beslissing te nemen.
Samenvatting
Samenvattend biedt de Peugeot 208 een aantrekkelijke combinatie van stijl, comfort en prestaties, maar er zijn enkele aandachtspunten waar potentiële kopers op moeten letten. Veelvoorkomende problemen zoals inlaatvervuiling, slijtage aan kettingspanners en elektronische storingen kunnen de ervaring beïnvloeden, maar met goed onderhoud en de juiste voorzorgsmaatregelen kunnen deze worden beheerd.
Bij het kopen van een tweedehands Peugeot 208 is het essentieel om grondig onderzoek te doen, een kentekencheck uit te voeren en aandacht te besteden aan de onderhoudsgeschiedenis. Dit helpt niet alleen om onverwachte kosten te vermijden, maar zorgt er ook voor dat je een betrouwbare auto aanschaft die nog vele jaren rijplezier zal bieden. Met de juiste zorg en aandacht kan de Peugeot 208 een uitstekende keuze zijn voor zowel nieuwe als ervaren autobezitters.
Veelgestelde Vragen
Wat zijn de veelvoorkomende problemen bij de Peugeot 208?
Veelvoorkomende problemen bij de Peugeot 208 omvatten inlaatvervuiling, slijtage aan kettingspanners, en storingen in het start-stop systeem en infotainmentsysteem. Dit kan leiden tot ongemakken voor de bestuurder.
Hoe betrouwbaar zijn de verschillende motoren van de Peugeot 208?
De betrouwbaarheid van de motoren van de Peugeot 208 verschilt: de driecilindermotoren zijn meestal erg betrouwbaar, terwijl de 1.2 VTi motoren een terugroepactie hadden en de 1.4/1.6 VTi motoren bekend staan om verhoogd olieverbruik. Het is raadzaam om bij aankoop aandacht te besteden aan deze specifieke motorvarianten.
Wat zijn de onderhoudskosten voor een Peugeot 208?
De onderhoudskosten voor een Peugeot 208 beginnen bij ongeveer €150 voor een kleine beurt en bedragen rond de €249 voor een basisonderhoudsbeurt, inclusief btw. Specifieke reparaties, zoals voor nokkenasverstellers en remblokken, kunnen extra kosten met zich meebrengen.
Hoe kan ik de geschiedenis van een tweedehands Peugeot 208 controleren?
U kunt de geschiedenis van een tweedehands Peugeot 208 controleren door een voertuiggeschiedenisrapport aan te vragen via websites zoals kentekencheckonline.nl, wat inzicht geeft in de waarde en mogelijke fraude.
Zijn er problemen met de ophanging en schokdempers bij de Peugeot 208?
Ja, er zijn vaak problemen met rammelende geluiden die duiden op slijtage aan de ophangingssystemen en schokdempers van de Peugeot 208. Het is raadzaam om deze aspecten zorgvuldig te controleren tijdens een proefrit.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.