Autoverlichting is een reeks apparaten die in en rond de auto zijn gemonteerd, en zorgt voor verlichting van het wegdek in het donker, aanduiding van de afmetingen van het voertuig, en waarschuwt voor de manoeuvres van andere weggebruikers. De eerste autolampen werkten op kerosine, daarna kwamen de revolutionaire gloeilampen, moderne lichtbronnen zijn nog verder gegaan. Over de soorten autolampen en we zullen praten in dit artikel hieronder.
Gloeilampen
De lichtbron is een tot hoge temperatuur verhitte wolfraam gloeidraad, ingesloten in een glazen bol. Kan één of twee gloeidraden hebben (gecombineerd dim- en groot licht), zijn er in drie soorten.
Het werkingsprincipe is gebaseerd op het feit dat elektronen de wolfraamdraad verhitten, waardoor straling ontstaat (elektromagnetisch, thermisch, licht). Het gunstige effect van een klassieke gloeilamp varieert van 6-8%, afhankelijk van de maximale gloeitemperatuur en de gebruiksintensiteit.
Halogeenlamp
De halogeenlamp heeft de constructie van een gewone lamp. Maar binnenin bevindt zich een speciaal gas dat dampen van broom en jodium bevat (deze dampen worden halogenen genoemd). Halogenen zorgen voor een aanzienlijke verhoging van de temperatuur van het wolfraamstaal waardoor de stroom vloeit.
Halogeenlampen zijn een uitstekende vervanging geworden voor klassieke gloeilampen, waardoor automobilisten veel ongemak en gedoe bespaard blijft. Zo worden halogeen autolampen geproduceerd met verbeterde lampontwerpen en een kortere gloeidraadlengte. De vorm van de halogeenlamp is meer gaan lijken op een cilinder gevuld met inert gas en bijmengingen van jodiumdamp, broom, enz.
Xenonlampen
Xenonlampen worden vanwege hun speciale ontwerp ook wel ontladingslampen genoemd. Het gebruik van ontladingslampen is de laatste trend geworden in de moderne automobielbouw. Xenonlampen hebben unieke eigenschappen: de lamp, opgeblazen met xenon, ontvangt een ontlading, waardoor een boog van elektronen wordt geforceerd, waardoor licht ontstaat. Dit zijn elektrische booglampen, in de lamp bevinden zich twee elektroden, waartussen een elektrische boog brandt. De lamp is gevuld met xenongas, dat voor de nodige prestaties van de lamp zorgt. Er zijn xenon- en bi-xenonlampen, die lijken op lampen met twee gloeidraden voor dim- en grootlicht.
Foto genomen van auto-onderdelen24.nl
LED-lampen
De lichtbron in deze lampen is de gloed van LED’s. Op dit moment zijn deze lampen het meest milieuvriendelijk. Wees echter niet gehaast om ze te kopen ter vervanging van de halogeenlampen voor de koplamp. De gebruikelijke standaardkoplamp, ontworpen voor een halogeenlamp, is op een bepaalde manier geconfigureerd om een lichtbundel te vormen. Hierbij wordt rekening gehouden met de positie van de gloeidraad ten opzichte van de reflector. De installatie van een LED-lamp kan ertoe leiden dat u tegenliggers en degenen die voor u rijden voortdurend verblindt. Bij sommige lampen is het in principe niet mogelijk de lichtbundel te regelen. Het licht van deze lampen zal zich in alle richtingen verspreiden, zonder enige focus.
Voor wie de vele benamingen van autolampen niet wil onthouden, is er maar één uitweg – u moet de doorgebrande lamp uit de koplamp of lamp halen en ermee naar de winkel gaan. Dan kunt u een identiek model vinden met het juiste type fitting.
Bij het kopen van lampen voor richtingaanwijzers en repeaters, moet u rekening houden met de kleur van hun diffusors. Als de diffuser transparant is, moet u lampen kiezen met een lamp van de zogenaamde automotive gele (amber) kleur. Als de diffuser gekleurd is, moet de lamp een transparante lamp hebben. Een type lamp vervangen door een ander type (bijvoorbeeld amberkleurige lamp in plaats van transparante of omgekeerd) is niet mogelijk omdat zij verschillende soorten lampvoeten hebben en niet verwisselbaar zijn.
Voorzichtigheid is geboden bij het monteren van lampen, vooral bij koplampen. Pak de lamp alleen bij de lampvoet op of gebruik schone handschoenen. Vingervet en vuil op de lamp hebben negatieve gevolgen – het stralingspatroon en de eigenschappen van de lamp worden verstoord, en door de ongelijkmatige verwarming kan de lamp al na enkele bedrijfsuren barsten en uitvallen.
Mechanisme voor het vervangen van de lichtelementen
Open eerst de motorkap van de auto en zoek naar de binnenkant van de plastic afdekking van de koplamp. In 90% van alle auto’s zit een plastic kapje dat de contacten en de koplampelementen beschermt tegen stof en vuil. Dit deksel wordt losgeschroefd als een dop op een fles. Dan wordt de strip met draden losgemaakt, en worden de lampen eruit gehaald. Binnenin zien we de bevestigingen en lichtbronnen, die gemakkelijk te verwijderen zijn. Het eerste wat we vinden is een vergrendeling in de vorm van een ijzerdraad. Het klemt aan de haak. Het wordt losgeklikt en de lamp wordt eruit getrokken. In sommige auto’s, voordat het verwijderen van de draad is het noodzakelijk om een aantal speciale bouten los te schroeven.Om deze acties genoeg een paar minuten. Ze eindigen met het installeren van de nieuwe lamp en het opnieuw monteren van de koplamp in de omgekeerde volgorde. Dan installeer je de beschermende plastic cover terug. En de koplampen werken als voorheen, het verrukken van de bestuurder met hun krachtige en heldere gloed.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.