In Zwolle zijn er voor het eerst deels zelfrijdende vrachtwagens de weg op gegaan in het kader van een proef van de overheid. Hoewel de vrachtwagens voorheen alleen nog door Zweden reden, is Nederland vanaf nu dus één van de voorlopers op het gebied van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg.
Zelfrijdende vrachtwagens met chauffeur
Deels zelfrijdende vrachtwagens zij vrachtwagens die in een treintje rijden volgens de platooning techniek. Er zit een chauffeur in de vrachtwagen om de vrachtwagen de juiste richting in te sturen, maar de snelheid van de deels zelfrijdende vrachtwagen wordt door het voertuig zelf geregeld. Zo passen de deels zelfrijdende vrachtwagens hun snelheid automatisch aan aan de andere voertuigen in het treintje, waarbij de snelheid wordt verlaagd als er een auto invoegt en de snelheid wordt verhoogd als de auto weer weggaat. Op termijn moet de deels zelfrijdende vrachtwagen helemaal zelfrijdend worden, zodat er geen chauffeur meer mee hoeft te rijden. Voor dit echter mogelijk is, dienen er nog vele tests uitgevoerd te worden en moeten er bovendien nog vele aanpassingen aan de vrachtwagens gedaan worden.
De voordelen van een deels zelfrijdende vrachtwagen
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) was met afgevaardigden van de Europese commissie ook aanwezig bij de proef met de deels zelfrijdende vrachtwagens. Zij benadrute dat deze voertuigen enkele belangrijke voordelen met zich meebrengen, namelijk dat de techniek van platooning files moet voorkomen en moet zorgen voor een veiligere situatie op de weg. En omdat de vrachtwagens tot op één seconde afstand van elkaar rijden en zo minder last hebben van wind, wordt er tevens brandstof bespaard. Dit is niet alleen goedkoper, maar ook beter voor het milieu. Het ontwikkelen van zelfrijdende vrachtwagens is dus niet alleen interessant op wetenschappelijk gebied, maar brengt ook enkele belangrijke voordelen met zich mee.
Nederland als land met voortrekkersrol
Verder gaf minister Melanie Schultz van Haegen aan dat ze wil dat Nederland een voortrekkersrol krijgt op het gebied van de deels zelfrijdende vrachtwagen. Dit betekent dat het doen van tests met deze voertuigen gemakkelijker moet worden, zodat de tests gemakkelijker en sneller uitgevoerd kunnen worden en er grote stappen gemaakt kunnen worden op wetenschappelijk gebied. Om ervoor te zorgen dat Nederland deze voortrekkersrol inderdaad krijgt, heeft de minister al een wetsvoorstel ingediend. De uitslagen van de tests in Zwolle worden binnenkort bekend gemaakt.
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.