Als je een auto wil importeren, kost dit geld, net zoals het kopen van een occasion je geld kost. Waar je rekening mee moet houden als je een auto importeert, is dat er bij het importeren van een auto extra kosten komen kijken die je niet hebt als je gewoon een auto aanschaft die in Nederland geregistreerd staat. Als je geen rekening houdt met deze kosten, kunnen deze bedragen je enorm laten schrikken wanneer je de rekeningen krijgt thuisgestuurd of wanneer je de vraag krijgt of je een bepaald bedrag wil afrekenen. Om te voorkomen dat je schrikt van onvoorziene kosten, kan je je het beste verdiepen in de kosten die er komen kijken bij een importauto. Wij hebben alles voor je op een rijtje gezet. Lees je mee?
Belastingen en kentekenkosten
Als je een auto importeert, moet het kenteken omgezet worden van een buitenlands kenteken naar een Nederlands kenteken. Hiervoor moet je kentekenkosten aan het RDW betalen. Het RDW is de Rijksdienst voor het Wegverkeer; de organisatie die alles regelt wat te maken heeft met het registreren van voertuigen in Nederland. Bij het RDW staan auto’s in Nederland ingeschreven en je betaalt kentekenkosten aan het RDW om een geldig, Nederlands kenteken voor een importauto aan te vragen. Ook moet je, als je een auto importeert, BPM betalen. BPM staat voor ‘belasting van personenauto’s en motorrijtuigen’ en deze belasting moet je altijd betalen als je een importauto koopt. De hoogte van het BPM is afhankelijk van het voertuig dat je aanschaft en het is dus altijd de moeite waard om dit van tevoren goed te checken. Je kunt je auto laten fysiek laten taxeren of online de autowaarde bepalen.
Onderhouds- en reparatiekosten
Als je een importauto koopt, weet je nooit precies wat voor auto je aanschaft. Natuurlijk lees je op het internet in de verkoopadvertentie het een en ander over de staat van de auto, maar de meeste mensen die een auto importeren, reizen niet af naar het buitenland om een proefrit te maken in de auto die ze op het oog hebben. Het resultaat is dat je geen zekerheid hebt over de staat van de auto. Dit kan je ondervangen door ter plaatse, in het buitenland, een aankoopkeuring te laten doen, waarna je een rapport ontvangt met daarin informatie over de technische staat van de auto, maar zelfs dan kan de staat van de auto je tegenvallen als deze eenmaal in Nederland is. Om deze reden is het belangrijk om altijd in te calculeren dat je, als de auto eenmaal in Nederland is, geld kwijt bent aan onderhoud en reparaties. Dit kan ook betekenen dat de auto nieuwe banden nodig heeft of dat de auto toe is aan aanvulling van vloeistoffen, zoals koelvloeistof of olie. Het is belangrijk dat je hier niet te makkelijk over denkt, want de staat van de auto is essentieel als jij veilig de weg op wil en is bovendien belangrijk om je auto door de APK keuring heen te laten komen.
Afleverkosten
Als je een auto importeert, is er vaak sprake van afleverkosten als je je auto via een buitenlands autobedrijf koopt. Vaak worden er extra afleverkosten gerekend, zodat de verkoper van de auto zoveel mogelijk aan de auto kan verdienen. Deze afleverkosten worden vaak niet mondeling aan jou doorgegeven, maar worden in kleine lettertjes toegevoegd aan het aankoopcontract. Het is dus zaak dat jij het aankoopcontract zorgvuldig doorleest, want als je dit niet doet, kan je wel eens voor vervelende verrassingen komen te staan in de vorm van hoge rekeningen.
Autopapieren op orde stellen
Ook een importauto heeft, eenmaal in Nederland, correcte autopapieren nodig. Zonder geldige en correcte autopapieren mag jij immers de weg niet op. Controleer de autopapieren van de auto altijd voordat je overgaat tot aanschaf, want dit kan je een hoop geld besparen. Toch moet je de autopapieren altijd om laten zetten in Nederlandse autopapieren en dit kost je automatisch geld. De hoogte van deze kosten hangt af van de oude, buitenlandse autopapieren van de auto. Zijn de buitenlandse autopapieren netjes op orde? Dan kunnen de kosten beperkt blijven. Blijkt de auto niet uit Europa, maar bijvoorbeeld uit Amerika te komen? Dan zijn de kosten voor het regelen van nieuwe, correcte autopapieren al een stuk hoger, omdat de auto niet in een land binnen Europa geregistreerd stond.
Kortom…
Ben je van plan om een importauto aan te schaffen? Bereken dan van tevoren wat voor extra kosten je allemaal kunt verwachten. Op deze manier ben je voorbereid op hogere kosten dan wanneer je een tweedehands auto aanschaft die in Nederland geregistreerd staat. Als je alle kosten voor het importproces optelt bij de aanschafprijs van de auto, heb je een beeld van de totale prijs die je voor de auto moet neerleggen om deze in je bezit te krijgen. Je kunt op basis van deze prijs bepalen of je dit een te hoge prijs vindt, of dat je deze prijs terecht en prima vindt. Zo sta je nooit voor vervelende verrassingen en weet je waar je op kunt rekenen!
Leave A Comment
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.